Dakarrallyt
Dakar-rallyt är en av de tuffaste rallytävlingarna i världen och kanske även den med mest prestige. Tävlingen genomfördes första gången 1978 och gick då mellan Paris i Frankrike och Dakar i Senegal.
Oroligheter i Afrika har ofta ställt till problem och tävlingarna ställdes till och med in 2008. Sedan 2009 körs tävlingen i Sydamerika, men sträckan varierar för varje år.
En utmaning
De olika klasser av fordon som tävlar är bilar, motorcyklar, fyrhjulingar och lastbilar. Det cirka två veckor långa rallyt körs inte bara på vanliga vägar och det kräver därför att deltagarna är duktiga på att navigera. På grund av hur påfrestande tävlingen är krävs det att förarna är skickliga och uthålliga snarare än snabba. Det brukar vara betydligt fler som avbryter tävlingarna än som tar sig i mål.
Lastbilsklasserna
De klasser som lastbilar tävlar i delas upp i T4 och T5. Om du kör tung lastbil på vägarna innebär det att fordonen väger över 3 500 kg och det är samma gräns som gäller även i Dakar-rallyt. Klassen T5 är de servicelastbilar som hela tiden följer efter de övriga tävlanden i händelse av att de behöver hjälp. T4.1 är lastbilar som är helt i originalskick eller med små modifikationer medan T4.2 är lastbilar som har modifierats.
Under många år har den ryska lastbilstillverkare Kamaz dominerat lastblsrallyt, med ett fåtal undantag. Exempelvis så kan vi gå tillbaka till 1988 då DAF vann med en holländsk förare. Många rally- och lastbilsfantaster anser att DAF tillverkade den häftigaste rallylastbilen någonsin – nämligen 95 Turbotwin X1.
Dakar 2015
Nästa omgång av Dakarrallyt körs 2015. Sträckan går då genom Argentina, Chile och Bolivia. Första etappen drar igång den 4 januari och varar till den 17 januari.